Plannen voor de zomervakantie [2023]

Bol AlgemeenBol Algemeen

Last Updated on 30 april 2023 by Barbara

vakantie zomer 2022 mamameteenblog.nl

We zijn alweer voorzichtig aan het nadenken over de komende zomervakantie. Met schoolgaande kids zijn we afhankelijk van de schoolvakanties. En dan ben je toch vaak wat meer tijd kwijt aan voorbereiden van een vakantie, dan wanneer je in het laagseizoen kunt reizen. In de afgelopen twee jaar hebben we de bestemmingen voor onze zomervakantie binnen Europa gevonden. En ook dit jaar blijven we nog een beetje in de buurt. Na wat online zoekwerk zijn we eruit: het wordt een autovakantie richting Zuid-Europa. Voordat we vertrekken, valt er nog wel wat te regelen, zoals het inpakken en de cadeautjes.

Met de eindbestemming in gedachten, begint het zoeken naar leuke vakantiehuisjes en campings. Die locaties willen we alvast reserveren. Verder trekken we er een paar dagen voor uit om naar het zuiden te rijden en onderweg kijken we dan wel waar we overnachten. Soms regelen we dit echt last minute, maar meestal komen we in de week voor vertrek nog wel een leuke aanbieding tegen waar we dan gebruik van maken. Het aanbod van vakantiehuizen is enorm. We zoeken onder andere via de grote reisorganisaties naar geschikte huisjes, maar kijken ook naar buitenlandse verhuurders of de huizen die bijvoorbeeld via Marktplaats worden aangeboden. Omdat het aanbod zo groot is, maken we ons niet zo druk of we wel op tijd een leuk vakantiehuis weten te vinden.

Inpakken

Een autovakantie heeft zo zijn voor- en nadelen. Een voordeel is dat je wat meer spullen kunt meenemen dan bij een vliegvakantie. En een nadeel is dat je wat meer spullen kunt meenemen…. Er lijkt soms geen eind te komen aan de vakantiespullen die allemaal mee ‘moeten.’
Nu gaan we dit jaar niet alleen in een vakantiehuisje, maar we willen onderweg hier en daar ook nog kamperen. Dus het inpakken wordt een groot feest, dat staat nu al vast. Gelukkig hebben we vorig jaar ook gekampeerd en hebben we een vrij compleet lijstje wat er allemaal mee moet. Reis je met jonge kids? Lees dan nog even de ‘checklist voor ouders’ in dit artikel.

Onderweg

Nu zijn de kids niet altijd enthousiast over een autovakantie. Het voelt als een lange rit, ze vervelen zich op de achterbank en van lang Netflixen worden ze wagenziek. We proberen dit op te lossen door maximaal twee lange reisdagen te plannen.
De eerste dag vertrekken we ’s ochtends vroeg in de ochtend en dan we proberen wat langer door te rijden. Verder stoppen we regelmatig en wisselen we een filmpje af met een luisterboek. En wanneer de verveling op de achterbank toeslaat, dan zorgen we voor wat cadeautjes om de aandacht nog even af te leiden. Zo lukt het ons wel om op die manier zo’n duizend kilometer te rijden en dat is wel genoeg voor zo’n eerste dag.

De andere lange reisdag is helemaal aan het eind van onze vakantie. We nemen ons vaak voor om heel rustig weer richting Nederland te rijden, maar uiteindelijk eindigt dit toch vaak in een lange rit naar huis.

Rondreizen

Een ander voordeel van een zomervakantie met de auto is dat je altijd vervoer bij je hebt. We willen niet als een soort nomade door Europa te gaan rijden, maar onze puber in huis heeft zo haar eigen ideeën over de komende vakantie. Er moeten echt wat van die toeristische bestemmingen bij zitten, precies de locaties die we zelf liever een beetje vermijden. Dus ook onze rondreis wordt een beetje een compromis om iedereen blij te houden: toeristische terrasjes voor de oudste, zon/zee/strand voor de jongste twee en de nodige rust en natuur om weer bij te komen.

Met een rondreis zijn we ook wat flexibeler in de keuze van bestemmingen. Wanneer het slecht weer wordt, dan zijn vakantiehuizen nog wel om te boeken. En met een paar uurtjes rijden zitten we dan weer in de zon.

Heb jij al plannen gemaakt voor de komende zomervakantie?