Gezondheid | Gezond op reis met kinderen

Gezond op reis | De vakantie is een heerlijke tijd om alle beslommeringen van thuis even achter je te laten en eropuit te trekken met je gezin. Maar hoe blijf je gezond op vakantie? Dit zijn zes tips om gezond op reis te gaan met kinderen:

GEZOND OP REIS MET KINDEREN mamameteenblog.nl

1.   Gezond op reis: Leg een basis met gezonde voeding

Wil je op vakantie ook allerlei lokale producten proeven? Vraag je bij de bakker naar gebakjes die typisch zijn voor die regio? En gaan je kinderen voor alle smaken ijs van de gelateria in de buurt?

Als je een goede basis van gezonde voeding hebt, is er helemaal niets op tegen om te genieten van al het lekkers dat jullie vakantieregio te bieden heeft. Gezond op reis met gezonde voeding bedoelen we onbewerkte en pure groenten, fruit, noten, zaden, eieren, yoghurt, vlees en vis.

Als alle hoofdmaaltijden uit gezonde ingrediënten bestaan, kun je tijdens de vakantie prima genieten van alle lokale specialiteiten. Dat kan jullie gewicht en gezondheid heel goed hebben.

Alleen als je aan het afvallen bent, kun je beter koolhydraatarm eten. Verwen jezelf dan met ijs van bevroren banaan en lekkere koolhydraatarme hapjes die je zelf kunt maken met je kinderen.

2.    Ga voor lokale producten

Zoek op vakantie niet de eerste de beste supermarkt, maar ga naar een lokale markt. Daar vind je allerlei verse, lokale producten in overvloed. Denk aan verse groenten en fruit en vlees en vis uit de regio.

Stop je rugzak vol met verse producten, want niets is gezonder dan wild gevangen vis, grasgevoerd vlees en groenten en fruit die rijp zijn geoogst en niet honderden kilometers hebben gereisd om bij jou te komen. Laat je kinderen nieuwe groenten, fruit, vlees- en vissoorten uitkiezen, dat is een feest op zich!

3.    Eet een goed ontbijt

Als je op vakantie bent, heb je ’s ochtends vaak meer tijd voor het ontbijt. Neem het ervan en maak voor jezelf en je gezin een ontbijt klaar dat bol staat van de gezonde eiwitten en vetten.

Een gezond ontbijt bestaat bijvoorbeeld uit bananenbrood, roerei met groenten of Griekse yoghurt met vers fruit. Daar komen jullie de ochtend wel mee door, zonder naar ongezonde snacks te grijpen.

4.    Pak een gezonde lunch in

Als je onderweg bent of een dagje op stap gaat, is er niets lekkerder dan een gezonde lunch die bestaat uit verse groenten, fruit en noten. Maak een fruitsalade en vul bakjes met plakjes komkommer, cherrytomaatjes, blokjes kaas en rauwe noten en rozijnen. Neem humus en rijstwafels mee of pak overgebleven kip of frittata in. Zo is er voor iedereen in het gezin wel iets lekkers én gezonds.

5.    Neem tijd om tot rust te komen

De vakantie is dé tijd om uit te rusten, dus neem die rust ook. Lees een boek, vertel moppen aan de kinderen, kijk samen naar de wolken of laat jezelf drijven in de zee. Doe wat je tot rust brengt en ga vroeg naar bed. Ontspanning en slaap zijn de perfecte ingrediënten voor een vakantie die je nieuwe energie geeft.

6.    Ga erop uit!

Er zijn onbeperkte mogelijkheden om actief te zijn in je vakantie, dus ga ervoor. Wandel naar een waterval, bergtop of beek in de buurt, ga beachballen op het strand of voetballen op een open veld in het bos.

Hebben je kinderen een keer geen zin om erop uit te gaan, dan kun je badmintonnen of frisbeeën op de camping. Hebben ze ook dáár geen zin in, ga dan zelf een rondje hardlopen, lekker rekken en strekken of yoga of tai chi doen in de natuur.

Wat doe jij om gezond te blijven op vakantie? Deel het hieronder in de reacties!

Lees ook: 

 

 

 

 

Een reactie plaatsen

Lees vorig bericht:
ZELF UITNODIGING MAKEN MAMAMETEENBLOG.NL
Hoe zelf een unieke uitnodiging maken voor een feestje

'Mam, niet vergeten, we moeten nog een uitnodiging maken, voor mijn feestje', roept mijn dochter met lichte paniek in haar ogen. Dochterlief...

Sluiten