Speelgoed algemeen
Gezondheid Lifestyle

10 gemakkelijke manieren om meer vezels te eten

5 maart 2018

Zowel voor jou als je kind is het belangrijk om voldoende vezels binnen te krijgen. Volgens de Gezondheidsraad heb je als volwassenen dagelijks 30 tot 40 gram vezels nodig. Voor je dreumes en peuter is dat 15 gram per dag en kleuters en basisschoolkinderen hebben dagelijks 20 tot 25 gram vezels nodig. Vanaf 9 jaar stijgt de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vezels tot 25-30 gram. Toch komen zowel kinderen als volwassenen niet altijd aan deze hoeveelheden. Met deze gemakkelijke manieren lukt het wél om voldoende vezels te eten:

 

10 gemakkelijke manieren om meer vezels te eten mamameteenblog.nl

 

1.    Kies voor gezonde koolhydraten

Gezonde koolhydraten bevatten vezels die je lange tijd een verzadigd gevoel geven en die zorgen voor een goede stoelgang. Denk bij gezonde koolhydraten aan volkoren granen, zilvervliesrijst, boekweit, haver en quinoa. Zet deze dus vaker op het menu.

2.    Eet groenten bij iedere maaltijd

Als je bij iedere maaltijd groenten eet, krijg je op een gemakkelijke manier veel vezels binnen. Eet de groenten als eerste, dan eet je er meer van dan wanneer je de maaltijd ermee eindigt. Een gemakkelijke manier om groenten aan je maaltijd toe te voegen is door soep of salade te maken.

3.    Neem een vezelrijke snack

Popcorn is een lekkere snack die veel vezels bevat. Per 28 gram krijg je maar liefst 4 gram vezels binnen! Maak de popcorn wel zelf, want dan weet je zeker dat er geen ongezonde stoffen aan zijn toegevoegd. En kies zout in plaats van suiker, het liefst Keltisch zeezout of Himalaya-zout.

4.    Kies fruit als tussendoortje

Alle fruitsoorten bevatten vezels, dus kies voor een stuk fruit als je tussendoor honger hebt. De ene fruitsoort bevat echter meer vezels dan de ander. Voor de meeste vezels neem je een appel of een handje bessen.

5.    Zet zaden op het menu

Chiazaden bevatten ontzettend veel vezels en zijn dus een gemakkelijke manier om meer van deze voedingsstoffen binnen te krijgen. Per 100 gram leveren ze maar liefst 39 gram vezels. Ook lijnzaad, sesam en hennep zijn heel vezelrijk, dus ook een goede keuze als je meer vezels wilt eten. Strooi deze zaden over je havermout of yoghurt of doe ze door de salade.

6.    Eet onbewerkte groenten en fruit

Met groente- of fruitsap krijg je een heleboel voedingsstoffen binnen, maar mis je de vezels. Wil je meer vezels binnenkrijgen, eet dan onbewerkte groenten en fruit. Dat helpt je trouwens meteen als je wilt afvallen bij je buik.

7.    Zet avocado op het menu

Avocado is rijk aan vezels. Een halve avocado bevat bijvoorbeeld al 5 gram van deze voedingsstoffen. Zet dus regelmatig avocado op het menu. Wellicht kun je je kinderen ook enthousiast maken om avocado te eten.

8.    Kies noten als snack

De meest vezelrijke noten zijn meteen ook één van de lekkerste. Pistachenoten bevatten namelijk zo’n 10 procent vezels. Ook het eten van hazelnoten, macadamia noten en amandelen is een goede manier om meer vezels binnen te krijgen. Een handje amandelen levert bijvoorbeeld al zo’n drie gram vezels.

9.    Zet vaak peulvruchten op tafel

Bonen en linzen zijn heel vezelrijk en vormen dus een ideale basis voor een vezelrijk dieet. Zo kan een kopje gekookte bonen al voorzien in driekwart van je vezelbehoefte als volwassene. Van peulvruchten kun je soep maken, maar ze zijn ook lekker als spread of door een salade.

10. Laat de schil zitten

Als je vruchten of groenten schilt, verwijder je veel vezels. Een ongeschilde appel bevat bijvoorbeeld 4 gram vezels en een geschilde appel maar 2 gram. Hetzelfde geldt voor komkommer. Laat de schil dus zitten en vertel je kinderen dat dit beter is voor hun buik.

Ik hoop dat dit artikel je helpt om meer vezels te eten. Ken jij nog meer gemakkelijke manieren om meer vezels binnen te krijgen? Deel ze hieronder in de reacties!

Lees ook:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Facebook Comments

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

CommentLuv badge

%d bloggers liken dit:
Lees vorig bericht:
3 voordelen van Kombucha mamameteenblog.nl
De 3 voordelen van kombucha voor je gezondheid

  Ken je kombucha al? Deze gefermenteerde thee heeft vele voordelen voor je gezondheid. Dit zijn er drie:   1.   ...

Sluiten