Speelgoed Deals
Gezondheid

Afvallen door je hormonen in balans te krijgen

21 september 2017

Wil jij het afvallen makkelijker maken voor jezelf? Laat je hormonen je dan een handje helpen. Je hormoonhuishouding heeft namelijk een grote invloed op hoe makkelijk of juist hoe moeilijk je afvalt. In dit artikel lees je wat iedereen zou moeten weten over de invloed van je hormonen op je eetlust en op je vetopslag en -verbranding.

afvallen hormonen balans mamameteenblog.

Hongerhormonen

Zodra je maag leeg is, wordt er ghreline aangemaakt. Ghreline wordt ook wel het hongerhormoon genoemd. Dat is namelijk precies wat het doet: het geeft een signaal af naar je hersenen en zorgt ervoor dat je honger krijgt. Zodra je eet, neemt het hormoon weer af en verdwijnt je trek.

 

Bij mensen met overgewicht en obesitas, kan dit proces verstoord zijn. Het ghreline niveau daalt dan niet voldoende wanneer je eet, waardoor er geen signaal naar je hersenen wordt gestuurd om aan te geven dat er genoeg gegeten is. Dit kan leiden tot overeten.

 

Ghreline en afvallen

Een hoog ghreline niveau wil je absoluut voorkomen als je wilt afvallen. Dit doe je door:

  • Eiwitrijk te eten. Eiwitten verminderen de aanmaak van ghreline namelijk, waardoor je minder honger ervaart.
  • Suiker te vermijden. Suiker kan de daling van je ghreline niveau na het eten verstoren, waardoor je honger blijft houden.

Verzadigingshormonen

Naast hongerhormonen, zijn er ook verzadigingshormonen. Het belangrijkste verzadigingshormoon is leptine. Dit hormoon wordt aangemaakt in je vetcellen. Het geeft je hersenen het bericht dat er vet is opgeslagen en dat er dankzij deze voorraad geen extra voeding nodig is.

 

Hoe meer vet je hebt, hoe meer leptine er wordt aangemaakt. Dat lijkt positief, maar dat is het niet. Bij overgewicht en obesitas stijgt je leptine niveau, maar door dit verhoogde niveau lijken je hersenen de leptine te ‘negeren’. Er is continu zoveel leptine aanwezig, dat je hersenen er resistent tegen worden.

 

Leptineresistentie kun je ervaren als de vervelende situatie waarbij je constant moe bent, makkelijk vet opslaat en vaker honger hebt.

 

Leptine en afvallen

Een gezonde leptine functie is onmisbaar als je op een fijne manier wilt afvallen. Je leptine gevoeligheid verbeteren en zo hongergevoelens verminderen doe je door:

  • Voldoende te slapen
  • Voldoende te bewegen
  • Suiker en transvetten te vermijden
  • Ontstekingsremmende voedingsmiddelen te eten (bijvoorbeeld vette vis, olijfolie, kurkuma, tomaten, kersen, broccoli)

Insuline: het vetopslaghormoon

Insuline hebben we nodig om onze bloedsuikerspiegel te reguleren. Daarnaast speelt het ook een belangrijke rol bij je vetopslag. Het geeft vetcellen het signaal dat ze vet op moeten slaan en dat er geen vet verbrand moet worden.

 

Als je veel suiker en simpele koolhydraten eet of wanneer je insulinegevoeligheid verstoord is, maakt je lichaam meer insuline aan. Het resultaat is dat je sneller vet opslaat en dat vet verbranden (veel) moeilijker wordt.

 

Insuline en afvallen

Een gezonde insulinegevoeligheid en een gezond insulineniveau zijn een belangrijke sleutel voor het verbranden van lichaamsvet. Je verbetert beide door:

  • Suiker te vermijden
  • Minder koolhydraten te eten (lees meer)
  • Eiwitrijk te eten
  • Gezonde vetten te eten
  • Groene thee te drinken
  • Voldoende te bewegen
  • Voldoende magnesium binnen te krijgen (eventueel met een supplement of magnesiumolie)

Wist jij trouwens dat Aubergine heel gezond is? Lees hier waarom.

Cortisol: het stresshormoon

Cortisol is een stresshormoon: je lichaam maakt het aan als je stress ervaart. Het zorgt ervoor dat je tijdelijk alerter bent. Niets mis mee op korte termijn. Ervaar je echter vaak of langdurig stress? Dan kan cortisol ervoor zorgen dat je lichaam uitgeput raakt en dat je overtollig vet opslaat.

 

Dit hormoon, cortisol, zorgt er namelijk voor dat je meer eetlust krijgt en stimuleert tegelijkertijd je vetopslag, met name rond je buik.

 

Cortisol en afvallen

Cortisol kan ervoor zorgen dat afvallen moeizaam gaat. Verlaag je cortisolniveau daarom door:

  • Voldoende te slapen
  • Suiker te vermijden
  • Stress te vermijden en voldoende te ontspannen
  • Niet extreem weinig te eten
  • Voldoende te drinken

Geen strijd meer tegen je eigen lichaam

Zoals je hebt kunnen lezen, hebben je hormonen een grote invloed op de honger die je ervaart en op hoe je lichaam vet verbrandt en opslaat. Zorg er daarom voor dat je hormonen in balans zijn, zodat ze je helpen om overtollig lichaamsvet te verbranden. Zo hoeft afvallen niet langer te voelen als een strijd tegen je eigen lichaam.

Dit artikel is een samenwerking met puurfiguur.nl.

 

Bronnen: Klok MD, Jakobsdottir S, Drent ML, Obes Rev, 2007. Ellulu MS, Khaza’ai H, Patimah I, Rahmat A, Abed Y, Food Nutr Res, 2016. Liu K, Zhou R, Wang B, Chen K, Shi LY, Zhu JD, Mi MT, Am J Clin Nutr, 2013.

Deze pagina bevat afbeeldingen van shutterstock.com

Comments

comments

You Might Also Like

3 Comments

  • Reply Gaatjes genezen en voorkomen | Is dat mogelijk? - Mamameteenblog.nl 14 november 2017 at 07:14

    […] Afvallen? Breng je hormonen in balans […]

  • Reply Vlijtig Liesje 22 september 2017 at 11:28

    Interessant artikel. Ik wist wel dat hormonen invloed hadden, maar niet hoe precies!

  • Reply Annejet 21 september 2017 at 20:06

    Oh, oh, zit ik net heerlijk stukje chocolade te eten terwijl ik dit lees… Wel puur met sinasappel (klinkt gezond 😉
    Ik ga gelijk even op de puurfiguur.nl website kijken!

  • Leave a Reply

    CommentLuv badge

    Speelgoed Deals
    Bespaar continu
    %d bloggers liken dit:
    Lees vorig bericht:
    interieur tips woonkamer mamameteenblog.nl
    5 Interieurtips voor de ideale kindvriendelijke woonkamer

    Een gezellig, knus huis met kinderen. Een huis dat makkelijk is bij te houden, makkelijk schoon is te houden en...

    Sluiten