Wat betekent de cookiewet voor Affiliate marketing?

Bol AlgemeenBol Algemeen

Last Updated on 30 april 2023 by Barbara

Heb je een website en/of webwinkel dan ben je ongetwijfeld bekend met de nieuwe GDPR wet die sinds kort geldt. Toch is het belangrijk dat we met betrekking tot Affiliate Marketing de cookiewet en een privacyverklaring eens nader bekijken. Welke invloed hebben zij op jouw affiliate strategie?

affiliate marketing cookiewet privacyverklaring mamameteenblog.nl

Wat houdt de nieuwe cookiewet ook alweer in?

In het kort komt het erop neer dat de Europese Commissie wil dat internetgebruikers in hun browserinstellingen kunnen bepalen of zij privacygevoelige tracking-cookies accepteren of weigeren.

Maar wat zijn cookies? En hoeveel soorten zijn er?

Er zijn 3 soorten cookies:

  • Functionele Cookies
  • Analytische Cookies
  • Tracking Cookies

Functionele cookies

Functionele cookies zijn nodig om een website te laten werken. Een voorbeeld van een functionele cookie is het opslaan van de producten die de bezoeker in een winkelmandje plaatst. Ook als je ‘ingelogd blijven’ aanvinkt bij het inloggen, worden cookies geplaatst. Bij een later bezoek word je dan automatisch ingelogd, wat voor veel gebruikers erg prettig werkt. Deze voorbeelden vallen in de categorie functionele cookies.

Voor het plaatsen van functionele cookies hoef je volgens de cookiewet geen toestemming aan de bezoeker te vragen.

Analytische cookies

Diensten zoals Google Analytics maken gebruik van analytische cookies. Door deze cookies krijgen eigenaren van websites inzicht in het gebruik van hun website. De privacy van de bezoeker blijft met deze analytische cookies gewaarborgd. Met deze data kunnen websites verbeterd worden, waardoor je de gebruikerservaring voor bezoekers kunt verbeteren. Voor analytische cookies die worden gebruikt om het verkeer op een website te analyseren, hoef je geen toestemming aan de bezoeker te vragen.

Hierover moeten bezoekers wel geïnformeerd worden in een cookie of privacyverklaring.

Tracking-cookies

Tracking-cookies, ook wel marketingcookies, zijn cookies die binnen een domein of over verschillende domeinen gebruikt worden om surfgedrag van de bezoekers vast te leggen. Hiermee kunnen uiteindelijk gerichte aanbiedingen worden gedaan. Een bekend voorbeeld hiervan zijn de re-marketingcampagnes van Google AdWords. Niet alleen Google AdWords maakt gebruik van tracking-cookies, ook socialmedia-accounts, nieuwsbrieven en partnersites maken gebruik van deze cookies.

Voor het bijhouden van persoonsgerichte gegevens is toestemming vereist. Nadat een gebruiker heeft geaccepteerd dat cookies worden bijgehouden, mogen deze cookies worden geplaatst.

Welke impact heeft de Nederlandse cookiewet op Affiliate marketing?

Het doel van de wet is om het vertrouwen in, en de veiligheid van digitale diensten te verhogen. Met die doelstelling heeft de Europese Unie eerder al de Wet Persoonsgegevens ingevoerd.

De privacyverklaring

Door een privacyverklaring te plaatsen informeer je de bezoeker over wat er met de persoonsgegevens gebeurt. Je hebt namelijk een informatieplicht. Die informatie lever je via je privacyverklaring. Het informeren zelf is dus voldoende zolang het voor iedereen begrijpelijk is.

Veranderingen in het gebruik van Google Analytics

Om Google Analytics te mogen blijven gebruiken, is het van belang om aan bepaalde voorwaarden te voldoen, zoals het afsluiten van een bewerkingsovereenkomst met Google Analytics. Ook is het van belang om het IP-adres anoniem te maken en het delen van statistieken met Google uit te zetten. Analytische cookies werken ook met een unieke code waaraan een bezoeker te herkennen is.

Een makkelijke manier om aan de GDPR te voldoen is gebruikers via de browser wel of geen toestemming te laten geven voor het plaatsen van een cookie.

Wat betekent de cookiewet en privacyverklaring voor Affiliate marketing?

Door deze wet is het toezicht op het verzamelen en beheren van persoonsgegevens door cookies veel strenger geworden. En voor affiliate marketing zijn deze gegevens juist zo waardevol. Dit betekent dat je helder moet uiteenzetten in de privacyverklaring wat je precies bewaard en hoe lang. En dat je je hier natuurlijk ook aan houdt.

Wees daarnaast ook alert of het affiliate programma waar je mee samenwerkt zich ook aan de wet houdt. Je bent misschien niet verantwoordelijk, maar je verbindt wel jouw naam en merk aan dit bedrijf.

Zorg dat je zelf alles goed op orde hebt op je website en houd je aan de regels, zo voorkom je vervelende situaties.

Plaats een reactie