Last Updated on 16 augustus 2024 by Barbara
Veel ouders werken graag vanuit huis en daar zijn genoeg goede redenen voor, zoals de hogere mate van flexibiliteit. Als er wordt gekozen om als zelfstandig ondernemer vanuit huis te werken en er is enige affiniteit met retail, dan komt de gedachte om een eigen webshop te starten vaak al snel langs. Maar is zelf starten ook de handigste manier?
Inhoud
Een eigen webshop
Thuiswerkers die (gaan) ondernemen kijken meestal vooral naar het zelf starten van een webwinkel. Men bedenkt een goed idee voor een business met een catchy (domein)naam en goede webwinkelsoftware. En met een SaaS oplossing (CCV-shop, Lightspeed, Shopify) kun je binnen een week al in de lucht zijn met een mooie webshop.
Bezoekers voor een webshop
Maar alleen een webshop is nog geen business! Bezoekers komen niet vanuit het niets op je site terecht. Hiervoor moet je de webwinkel vullen met producten, veel (unieke en kwalitatieve) content en deze vervolgens optimaliseren voor de zoekmachines. Het duurt (afhankelijk van de concurrentie) zeker 3-18 maanden voordat er goede posities in Google zijn verworven. En niet iedereen kan op de 1e pagina in Google staan. Er is dus een mogelijkheid dat dat je niet lukt.
Tot het moment dat bezoekers via de zoekmachines (gratis) jouw webshop weten te vinden, ben je afhankelijk van andere kanalen. Online betekent vaak dat je aangewezen op betaalde bezoekerskanalen. Denk aan Google Ads, Marktplaats, Affiliates of je verkoopt (tegen een verkopersfee) via marktplaatsen als Bol.com en Amazon. Al deze kanalen gaan (meestal fors) ten Kosten van je marge. De meeste webshops maken in de eerste 1 á 2 jaar na opstart dan ook geen winst. Zeker niet wanneer er met een redelijk salaris voor de ondernemer wordt gerekend.
Webshopovername
Er zijn echter alternatieven voor het starten van een webshop. E-commerce is nog steeds een redelijk nieuw fenomeen. Maar na de eerste wilde jaren zijn er intussen al vele gevestigde webwinkels met een mooie en stabiele historie. Deze webshops worden af en toe te koop aangeboden, net als een gewone winkel. Bijvoorbeeld wanneer de oude eigenaar met pensioen gaat of op zoek is naar een nieuwe uitdaging.
De overname van zo’n gevestigde webshop is een slimme manier van starten als thuiswerkende online ondernemer, waarbij je direct vanaf de eerste dag een cash flow hebt. Eén waaruit (hopelijk) direct wat salaris kan worden betaald. Het grootste voordeel is echter dat je een webwinkel overneemt die zich heeft bewezen. Er is omzet, er zijn klanten/leveranciers en er zijn al posities in Google verworven. Er is met andere woorden een geschiedenis. En dit heeft een (veel) lager risico profiel dan wanneer er zelf wordt gestart met de opzet van een webwinkel. De ervaring leert dat de meeste starters het niet redden en binnen een jaar weer stoppen met hun webwinkel. Terwijl de overgenomen webwinkels na 5 jaar in ruim 90% van de gevallen nog succesvol draaien.
Investering
Aan de andere kant is een overname niet gratis. Zelf starten kan meestal met een beperkt budget: de kosten zitten voor een deel in jouw uren. Maar je moet wel een periode zonder salaris kunnen en de kans op falen is groter. Heb je dus budget of kan je geld lenen voor een overname, overweeg deze optie dan zeker voordat je een besluit neemt. Webwinkels worden gemiddeld genomen maar voor enkele jaarwinsten verkocht. Dat betekent dat je bij gelijkblijvende resultaten binnen 3-4 jaar je investering kan hebben terugverdiend. Verbeter je de performance, dan kan het sneller.
Conclusie
Overweeg je als thuiswerker om je in de online retail te begeven als webwinkelier, reken dan naast het zelf-starten scenario ook het scenario van een webshopovername door. Tegenwoordig zijn er genoeg overnamekandidaten beschikbaar op de bekende overnameplatforms en vergeleken met de rest van het MKB, zijn webwinkels relatief goedkoop over te nemen t.o.v. de behaalde resultaten!
Tip: Denk ook bij het regelen van een klein bedrijf aan je HR-zaken!