Speelgoed algemeen
Gezondheid Lifestyle

Gezondheid | Zo gezond zijn eieren

10 mei 2018

Eieren zijn ontzettend gezond. Ze staan namelijk bol van de voedingstoffen, zoals eiwitten, vitamines en mineralen. Daardoor zijn ze niet alleen heel goed voor je weerstand, maar ook voor je botten, energiepeil en gewicht. Maar wist je ook dat eieren gezond zijn voor je ogen, lever en hersenen?

Zo gezond zijn eieren mamameteenblog.nl

Eieren zijn ontzettend voedzaam

Eieren bevatten alle voedingstoffen die nodig zijn om een kuiken te laten groeien uit één enkele cel. Dat maakt dit voedingsmiddel één van de meest voedzame op aarde. In een ei kun je vrijwel alle vitamines en mineralen vinden:

Vitamine A
Riboflavine (vitamine B2)
Pantotheenzuur (vitamine B5)
Vitamine B6
Folaat (natuurlijk foliumzuur oftewel vitamine B11)
Vitamine B12
Vitamine D
Vitamine E
Vitamine K
Zink
Fosfor
Selenium
Calcium

Eieren van grasgevoerde kippen en omega 3-eieren bevatten trouwens het meeste vitamine A en E en ook omega 3-vetzuren. Dat is dus de beste keuze als je jouw gezondheid en die van je kinderen optimaal wilt ondersteunen.

Een ei kun je gekookt of gebakken eten, maar je kunt ze ook roerbakken of er een lekker groenteomelet van maken. Of wat dacht je van gevulde eitjes? In dit artikel vind je een lekker recept. Of gebruik eieren ombananenbrood of bananenpannenkoekjes van te maken.Hier is het recept van de pannenkoekjes te vinden.

Eieren bieden volwaardige eiwitten

Een ei bevatten niet alleen veel eiwitten. Ze bieden ook nog eens volwaardige eiwitten. Dat betekent dat ze alle aminozuren bevatten en ook nog in de juiste hoeveelheden, zodat ons lichaam en dat van ons kind er optimaal gebruik van kan maken.

Eiwitten hebben we nodig voor de opbouw van onze weefsels en spieren. Eieren leveren daar een belangrijke bijdrage aan. Met één ei krijg je namelijk maar liefst 6 gram eiwit binnen. Eiwitten helpenbovendien om onze botten, bloeddruk en gewicht gezond te houden. Niet voor niets vind je dan ook terug in verschillende dieetrecepten.

Eieren leveren choline

Choline is een essentiële voedingstof waar veel mensen een tekort aan hebben. De stof is vooral belangrijk voor onze lever en hersenen. Een tekort kan leiden tot geheugenverlies, spierschade en leververvetting.

Een ei bevat maar liefst 100 milligram choline en is dus een goede bron van deze belangrijke voedingstof. Zet eieren dus dagelijks op het menu als je je lever gezond en je geheugen scherp wil houden.Vooral na de overgang is dit belangrijk, want dan maaktje lever minder choline aan door de daling van het oestrogeengehalte.

Eieren bevatten belangrijke antioxidanten

Eidooiers zijn rijk aan de antioxidanten luteïne en zeaxanthine. Deze beschermen onze ogen tegen veroudering. Ook de vitamine A helpt mee om onze ogen gezond te houden.

Hoe zit het eigenlijk met cholesterol?

Eieren bevatten veel cholesterol, maar hebben bij de meeste mensen geen invloed op hetcholesterolgehalte. Bovendien verhogen ze het goede cholesterol (HDL) en helpen ze om kleine deeltjes slecht cholesterol (LDL) om te zetten naar grote LDL-deeltjes. Hierdoor neemt het risico op hartproblemenaf.

Alleen als je last hebt van hypercholesterolemie of het ApoE4 gen hebt, zijn eieren niet gezond voor je. In dat geval kun je je eitje beter laten staan.

Hoe vaak eet jij een eitje en hoe maak je het klaar? Deel het hieronder in de reacties!

Bronnen:

https://doi.org/10.1017/S1742170509990214

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0308814609003513

 

Facebook Comments

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply Nicole Orriëns 3 juli 2018 at 11:15

    Ik eet er meestal maar 1 per week: op zondag een gekookt eitje. Maar mijn tante Dina at er vroeger elke dag 1. En ze werd ruim 80.

  • Leave a Reply

    CommentLuv badge

    %d bloggers liken dit:
    Lees vorig bericht:
    Familiereizen suriname 3 maanden mamameteenblog.nl
    Familiereizen | Onze reis door Suriname | Voorbij de helft

    We zijn alweer over de helft van onze reis door Suriname. Op dit moment verblijven we in Wanica, een stad...

    Sluiten