Last Updated on 16 augustus 2024 by Barbara
Het is alweer een maand of 4 geleden dat ik een artikel plaatste op mijn blog over het feit dat Liam nog niet echt lekker praat. Ik heb hier onwijs veel reactie op gehad. Dat vond ik erg fijn, trouwens. Van één lieve blogcollega kreeg ik de tip om me toch eens verder in te lezen in dit onderwerp. Ze maakte me attent op Kentalis en op de TOS-app. TOS staat voor taalontwikkelingsstoornis. Een erg interessant onderwerp, waar niet alleen kinderen mee te maken hebben. In deel 2 vertel ik hoe de ontwikkeling van het praten tot op heden gaat met Liam en wat ik daar aan heb gedaan.
Inhoud
Oost-Indisch Doofheid en mijn peuter
Vorige jaar zomer ben ik met mijn peuter bij een Kno-arts geweest die een gehoortest heeft afgenomen bij Liam. Dit was op mijn verzoek. Ik had namelijk sterk de indruk dat meneer zijn oren kapot waren of dat hij aan een ernstige vorm van Oost-Indisch doofheid lijdt. In dit geval was het een kwestie van beiden. Door een flinke verkoudheid van enkele maanden daarvoor was er flink wat vocht achter de trommelvliezen blijven zitten die niet weg kon.
Met wat neusspray was dit ‘probleem’ ook weer opgelost. Doordat hij wat slechter heeft kunnen horen, had ik de gedachten dat hij wat later op gang zou komen met praten. Helaas is er tot op heden nog niet veel verbeterd. Ja hij kan meer woordjes zeggen. Hij kan redelijk papegaaien, woordjes nazeggen, maar gebruikt dit toch niet in zijn spraak. Losse woordjes gaat goed, maar zinnen. Niet echt.
De knop gaat om
Twee weken geleden ging bij mij de knop om. Hij stond bij mij in de keuken en wilde mij iets uitleggen, maar helaas, ik begreep niet wat hij zei. De frustratie van zijn kant was groot. Dit gegeven maakte dat ik besefte dat het niet alleen kwestie is van niet-willen is, maar ook niet-kunnen. Tijd voor actie.
Hier lees je deel 1. Over mijn Peuter praat niet
Na wat zoeken op internet en een telefoontje naar een logopediste kwam ik erachter dat de eerste stap is om contact op te nemen met het consultatiebureau. Vanaf hier wordt er een route uitgestippeld afhankelijk van de behoefte van je kindje. Nu is mijn ervaring met het consultatiebureau niet zo geweldig. Tot voor kort. Er is een nieuwe arts en zij is echt geweldig. Ze heeft mij haar mailadres gegeven en zo bleven de lijntjes kort en ook binnen een korte periode.
De route die zij aangaf was helder. Contact met een logopediste, starten met Voorschool en contact met Kentalis. Huh? KENTALIS?
Het instituut Kentalis
Kentalis is specialist in de diagnostiek, zorg en onderwijs voor mensen met een beperking in horen en communiceren. Specifiek gericht op mensen die slechthorend of doof zijn en mensen met een taalontwikkelingsstoornis of doofblindheid. Voor mij is het meest interessant het stuk over de taalontwikkelingsstoornis. Op de site van Kentalis staat dat van alle 2-jarige met een achterstand in taalontwikkeling de helft een beetje hulp nodig heeft, bijvoorbeeld in de vorm van een behandeling.
Het plan
Dat laatste lijkt het geval bij mijn peuter te zijn. De aanmelding is gebeurd en elk moment kunnen we een intake krijgen. Ik zal jullie hiervan op de hoogte houden. Ondertussen zijn we ook gestart met de Voorschool (gister voor het eerst) en hebben we deze week ook een intake bij een logopediste.
De logopediste gaat aan slag met de intake van Kentalis en het daaruit voortvloeiende plan voor Liam. Ik ben erg benieuwd.
Daarnaast is zoals ik al noemde Liam naar de voorschool geweest. De weken hiernaar toe beleefde ik met gemengde gevoelens. Voor mijzelf vind ik het niet zo nodig of denk ik steeds: Moet dit echt? Maar gister was het eerste wenochtendje en dat was erg leuk. Hij gaat twee ochtenden en twee middagen naar zijn schooltje.
Al met al is de verwachting dat op kort termijn er al vooruitgang zal zijn. Dus ik ben heel benieuwd. Ik houd jullie op de hoogte.
Grappig weetje: afgelopen week gingen we naar Blijdorp en daar zegt meneer luid en duidelijk in het Ocenanium: Pinguin!
Monster?
Nou ben ik natuurlijk heel benieuwd wat de ervaring is met de taalontwikkeling van jullie kind (-eren). Sta open voor alle tips!
Note: Voor het vervolg heb ik ook een deel 3 in de serie mijn peuter praat niet.
Oke de voorschool dus! Ik dacht al, hij zal toch niet al 4 jaar zijn? 😉
Ik heb nog een bekladde verwijzing voor de logo. Ik moet die nog afleveren maar die is niet om aan te zien! Ze kunnen er vast om lachen hoop ik…
Toch maar eens beginnen met een afspraak maken.
Goed dat je actie hebt genomen. Ik voelde me zelf altijd meteen beter als ik zo’n knoop doorhakte. Ik ben benieuwd wat er gaat uitkomen.
Wat goed dat je hulp bent gaan zoeken! Hier had ik twee laat praters. Pas met twee begonnen ze een beetje meer woorden te praten. En ook met beide bij de logopedie gelopen. Sinds ze goed praten houden ze beide hun mond ook niet meer. Het praat de hele dag door. Al heeft de jongste op de peuterspeelzaal en de eerste twee jaar ops school op onverklaarbare reden bijna niets gezegd. Vanaf groep 3 veranderde dat ineens en heeft hij het grootste woord. Net als Nicole zegt, voorlezen doe ik nu nog steeds ( ze zijn nu 9 en 7) elke avond een hoofdstuk voor het slapen gaan. Succes en ik vind dat van pinguïn wel prachtig! Wij waren toen ze 3 en 1 waren 7 maanden aan het reizen en we waren bij Key West en de oudste zegt krokodil, wat ik met zijn beperkte woordenschat heel wat vond, zegt zo een Amerikaanse dame. No No That’s an alligator. En ik nog tegen haar, ‘ ben blij dat hij het woord krokodil kan zeggen’ 😉
Wat vervelend voor jullie allebei. Ik herken het niet, dochter is een echte kletskous en was ook vroeg met praten. Ik schijn dat vroeger ook zo te hebben gehad. Man daarentegen was erg laat, zo laat dat men dacht dat hij doof was. Wat bleek: gemakzucht. Zijn grotere broer begreep hem precies en fungeerde als tolk.
Wat fijn dat jullie zo goed begeleid worden.
Ja, de begeleiding is tot zover echt top. Verder sluit ik het ook niet helemaal uit dat mijn zoon een licht gemakzuchtige inslag heeft. Maar op deze manier komt dat vanzelf dan ook weer boven water.
Onze zoon van 3 jaar en 3 maanden praat ook (nog niet). Bij onze dochter begon dit met 3,5 – bij onze oudste voor zn tweede.
Ik ben met onze zoon wel begonnen met VVE – 3 ochtenden per week – juist ook om die frustratie: gewoon lekker spelen met leeftijdsgenootjes zonder een moeder die wil kletsen 😉 In overleg met de CB arts (ook een fijne) hebben we besloten niet naar een ontwikkelingsteam van het academisch ziekenhuis te gaan omdat hij zich op alle andere vlakken wel normaal ontwikkelt en er geen aanwijzingen zijn dat de voorwaarden niet aanwezig zijn. Wat is t dan toch? Ik heb zelf nota bene een specialisatie taalvaardigheid afgerond! Het enige wat ik kan bedenken is linkshandigheid van beide kinderen. Maar dat heb ik nooit verder onderzocht hoor 😉 Van onze dochter weet ik dat het in groep 2 allemaal wel goed komt, vanzelf. In groep 1 moest ze nog naar de logopedie, kwam ze niet mee maar die achterstanden is nu wel kwijt – zonder VVE. De lat ligt alleen wel erg hoog in groep 1, vind ik, daarom hebben we nu wel gekozen voor een actieve opvolging van de ontwikkeling van onze zoon. En het is nooit verkeerd om je kind in de gaten te houden maar tijd… Geef ze óók tijd om zich te ontwikkelen. Er gebeurt nu zó veel in t koppie van je kind! Ik zal je zeker niet afraden te stoppen met de stappen die je hebt genomen – absoluut niet! Je weet maar nooit – maar een docent van mij zei al “learning to talk – is like learning to walk” dat gaat ook niet vanzelf 😉
Ja, ik ben het helemaal met je eens dat tijd misschien de cruciale factor is. De logopedie die ik net heb gehad, had daar nog een mooie gedachte over. Ik zal hem in mijn volgende artikel aanhalen, maar het ligt helemaal in dezelfde lijn als wat jouw docent zei.
Onze peuter (feb’15) heeft ook geen woordenschat zoals je dat bij andere peuters ziet. Ik herken dingen uit je verhaal. Ze begint wel steeds meer te zeggen maar nog niet erg samenvattend. Ze gaat al wel 1 ochtend per week naar een gastouder en dat heeft heel erg geholpen. Ze zegt al meer woordjes. Hopelijk mag het met stapjes vooruit gaan bij knappe Liam!
Dank je wel, en uiteindelijk zullen ze het wel leren. 😉
Wat is voorschool? Een soort van peuterspeelzaal of..?
Ik merkte heel erg verbetering in de taal toen Fay (vanaf dat ze 2 was) naar de peuterspeelzaal en later ook kinderopvang ging.
Verder heb ik vanaf baby af aan veel tegen haar gepraat en doe dat nu nog. En veel voorlezen ook.
Maar gok dat je dat zelf ook wel doet. Dus geen echte tips van mijn kant helaas..
De voorschool is een soort variant op de peuterspeelzaal. Maar dan meer gericht op kinderen met een licht rugzakje. Bijvoorbeeld taalvaardigheid, maar ook sociale vaardigheid. Dat voorlezen verdient van mijn kant nog wel wat aandacht hoor. Hij heeft er niet altijd de rust voor in zijn kontje en ik niet altijd de tijd, o ja en geduld. Was er bij de eerste gewoon veel beter in en misschien ook nog wat meer puf voor. Bij nummer drie is die toch wat minder :). Dus je tip is helemaal op zijn plaats. Bedankt.