Last Updated on 16 augustus 2024 by Barbara
Hoe hard ik vroeger ook mijn best deed op mijn Franse woordjes, ik kreeg nooit een tien voor een proefwerk. Ook niet voor Duits trouwens. Het was niet mijn ding, talen leren. Dat is wat ik dacht. Nu met drie kinderen zie ik dingen toch een beetje anders. Ik merk dat elk kind op zijn eigen manier leert. Elk kind maakt verbindingen in zijn hersenen op een andere manier.
De uitdaging zit erin om voor ieder zijn of haar manier te ontdekken. In deze Coronatijd met meerdere kinderen thuis zie ik hoe belangrijk het is om je eigen manier van leren te vinden. Het doet me denken aan mijn eigen schooltijd.
Inhoud
Mijn eigen ervaring met lessen over leren
Het zal in de tweede of derde klas zijn geweest van de middelbare school dat er een leraar biologie ons extra les mocht geven over hoe je kunt leren. Ik ben nog steeds dankbaar voor deze lessen en gun elk kind een leraar die het belang inziet van deze lessen.
Mijn leraar was een intrigerende leraar, hij was een soort kruising tussen Roald Dahl en Einstein. Beiden geniale en creatieve geesten. Zo ook deze leraar. Hij gaf biologie les, maar hij volgde in zijn vrije tijd meerdere studies op de Universiteit. En dat terwijl hij in mijn ogen echt de jongste niet meer was.
Hij vertelde dat hij dat kom omdat hij het geheim van leren had ontdekt en dat niemand in de klas dom was, maar dat ieders manier van leren anders is. Het is alleen uitvinden wat jouw manier van leren is. Door dit te zeggen gaf hij aan vertrouwen te hebben in ieder zijn eigen kunnen. Daarmee had hij uiteraard de hele klas al voor zich gewonnen.
In de les kwam naar voren hoe onze hersenen werken (zo hebben we 2 vormen van geheugen) en hoe we informatie verwerken (korte manier en lange manier). Ook gaf hij tips hoe we bewust informatie kunnen verwerken en onthouden. En hoe hij een manier had gevonden om deze kennis toe te passen. Veel van zijn lessen kan ik nog terughalen uit mijn geheugen en ook zijn gekke trucjes, zoals die trap tegen de prullenbak, waarvan hij zei dat we dat nooit meer zouden vergeten (wat ook klopt).
Maar om bij het begin te beginnen. Hoe werken de hersenen? In het filmpje hieronder wordt uitgelegd hoe de hersenen in elkaar zitten en hoe informatie binnenkomt.
Doordat hij meerdere studies volgde, had hij veel lesstof om te verwerken. De manier hoe hij dit deed en aan ons uitlegde was een eyeopener voor mij. Ik paste zijn techniek toe en haalde de eerste volgende les voor Biologie meteen een 10.
Voor mijn Frans heb ik nooit hoge cijfers gehaald ben ik bang. Ik heb er ook geen examen in gedaan. Voor het leren van taal heb ik mijn manier nooit gevonden, zeg maar. Toch is mijn fascinatie voor de hersenen daar begonnen, tijdens die lessen. En ik lees er dan ook graag boeken over. In het filmpje hieronder wordt uitgelegd hoe onze twee geheugens werken en hoe je hier je voordeel mee kunt doen.
Maar nog steeds kan ik grote lappen tekst verwerken tot hapklare blokken en linken met elkaar. Hoe bijzonder die lessen zijn geweest besef ik me steeds meer. Zeker nu mijn oudste naar de Middelbare school is gegaan en mijn jongste met taal geen wonder is (van wie zou hij het hebben) probeer ik ze te helpen met hun manier van leren te vinden.
Zo heb ik met mijn oudste een manier gevonden voor het leren van woordjes; en ook grote lappen tekst kan ze nu makkelijker verwerken. Ze weet dat als het cijfer niet in verhouding staat tot de hoeveelheid tijd en moeite die ze erin heeft gestoken we misschien een andere manier moeten vinden om te leren. Ze is dus niet dom, ze heeft de manier van leren voor dat vak nog niet gevonden. Haar zelfvertrouwen is wat dat betreft zeker gegroeid. Ik vind het mooi om te zien.
Waarom lessen over leren geen vast onderdeel zijn van het leerprogramma op school is mij een raadsel. Alle partijen zouden er voordeel mee doen.
Leuk leren voor jonge kinderen
Mijn zoontje van 6 is weer een heel ander verhaal met betrekking tot leren. Zijn hersenen werken echt heel anders dan die van zijn zussen. Zijn behoefte aan fysieke beweging is veel groter dan de honger om te leren uit boeken. Nu weet ik dat zes jaar nog niet alles zegt en dat er nog van alles in ontwikkeling is. Helaas neemt dat niet weg dat er op school toch het een en ander van hem verwacht wordt. Voor hem is het dan ook belangrijk om het leren leuk te laten zijn.
Met de lockdown zien we nu hoe groot zijn behoefte is om te bewegen. En ook dat zijn concentratie echt niet meer is dan 10- 20 minuten en dat er dan weer wat anders gedaan moet worden. Voor hem is het leren focussen nog heel belangrijk.
Hulp om te focussen bij jonge kinderen
Gelukkig heb ik na wat zoekwerk op het internet wat manieren gevonden. Ook heb ik geleerd hoe goed het kan zijn om te bewegen en te leren gelijkertijd. Win-win dus. En dat blijkt voor hem goed te werken. Zo hebben we al een tijdje een wobbelboard in huis (nog steeds een handig ding). Dit werkt goed om tijdens de les even te bewegen (zelfs achter het beeldscherm). Ook hebben we kleine minipauzes ingelast waarbij hij helpt bij klusjes in huis of in de tuin en een klein beloningssysteem opgezet. Maar er zijn echt nog veel meer manieren om je kind te helpen met leren. Via de site van Heutingvoorthuis heb ik al veel tips, trucs en hulpmiddelen erbij gehaald.
Ook heb ik met Osmo Genius starter kit een prettig hulpmiddel in huis. Lees hier mijn ervaring over de Genius kit. Via de tablet leren ze leren. Verrassend makkelijk om op te zetten en een leuke bezigheid voor de 2 jongste kinderen. Ook hier is het doel om het leren leuk te maken. In het filmpje hieronder is er een korte indruk hoe het werkt.
Leren is leuk
Leren is leuk wanneer je weet hoe je het moet doen. Dat is wel echt de boodschap die ik heb geleerd en probeer door te geven aan mijn kinderen. En ja, het kost even moeite in het begin en ook wat tijd om hier als ouder en kind je weg in te vinden, maar in onze ervaring werpt het wel echt zijn vruchten af.
Is het een herkenbaar verhaal voor jou? Help jij ook je kind met leren?