Bewegen is gezond: tips om meer te bewegen

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp
Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen

Natuurlijk weet ik dat bewegen gezond is. Iedereen weet dat en iedereen roept dat. Maar ik merk dat door de maatregelen van Corona hoe belangrijk bewegen echt voor je is. Het grootste gedeelte van de dag binnen zitten is af en toe heel fijn, maar kan heel vermoeiend zijn. Ons doel is dus om meer te bewegen. Met de kinderen proberen we elke dag naar buiten te gaan of als het weer wat minder is kunnen de kinderen fijn in de tuin te spelen op Wickey speeltoestellen. Lekker wandelen in een bos of naar een rustige speeltuin. Vaak komen we helemaal weer blij en verlost van het lamlendige gevoel weer thuis. Maar toch zijn we op zoek naar manieren om meer te bewegen.

bewegen is gezond mamameteenblog.nl

Hoe kunnen we meer bewegen?

Voordat we beginnen met mogelijkheden zoeken, is het goed om te weten hoeveel dagelijkse beweging je nodig hebt. Volgens het voedingscentrum komt het voor kinderen tussen de 4-18 jaar neer op 1 uur per dag matig intensief bewegen en voor volwassen op elke dag matig intensief 30 min met een minimum van 2,5 uur per week.

Dat klinkt duidelijk, maar wat is matig intensief bewegen?
Voorbeelden hiervan zijn voor volwassenen:

  • wandelen
  • recreatief fietsen
  • huishoudelijke klusjes
  • tuinieren
  • rustig zwemmen
  • trap oplopen
  • boodschappen doen

En bij kinderen aan:

  • buiten spelen op een speeltoestel, zoals een trampoline of een schommel.
  • fietsen
  • wandelen
  • speeltuin bezoeken
  • skaten
  • skateboarden
  • steppen

Op zich meer dan genoeg mogelijkheden om te bewegen. Toch heeft de ene persoon meer behoefte aan bewegen dan de ander. Wanneer ik naar mijn kinderen kijk zie ik hier ook al een groot verschil in. Maar hoe motiveer je jezelf of je kinderen, hoe maak je het leuker?

In en om het huis

schommel wickey mamameteenblog.nl
In samenwerking met Wickey.NL

Het makkelijkste is bewegen leuk te maken in je huis of buiten in een tuin, als je deze hebt. Je kunt dan een buiten speeltoestel zetten in de tuin, waar kinderen vaak urenlang plezier van hebben. Een webwinkel met als specialiteit speeltoestellen en jarenlange ervaring op dit gebied is Wickey.NL! Zo willen wij al een tijdje een schommel kopen of een combinatie met een glijbaan. Ook een trampoline staat op het wensenlijstje. Hier kun de kinderen lekker mee spelen en automatisch ook meer bewegen op een leuke manier. Zo heb ik pas nog een artikel geschreven over de vele spelletjes voor kinderen die je kunt spelen op een trampoline.

Mocht je kind wat ouder zijn, dan kan een basketbalnet met basketbal, een voetbal met een goal of een badmintonnet met een rackets al een uitkomst bieden om dagelijks aan de hoeveelheid beweging te komen.

Nu hebben wij het geluk dat we een redelijke grote stadstuin hebben, dus voor de kinderen is beweging in de tuin zeker een optie.

Voor ons volwassenen zal het toch neerkomen op wandelen, fietsen en tuinieren. Wat op zich ook geen straf is natuurlijk. Vooral het wandelen in het bos heeft mijn voorkeur en kan ik enorm van genieten.

Binnen bewegen vraagt iets meer flexibiliteit, maar is ook goed te doen. Zo zijn verschillende huishoudelijke klusjes al een flink actieve bezigheid. Denk aan stofzuigen of de vloer dweilen.

En voor kinderen gebruiken wij vaak op dagen wanneer het weer het niet toelaat om naar buiten te gaan, de Nintendo of Wii. Hier zijn vaak veel leuke actieve spellen op te doen. Zo is Just Dance en tennissen hier favoriet en ik moet zeggen ook vrij intensief. Smile.

Samen meer bewegen

Naar buiten om te bewegen gaan heeft bij ons de voorkeur. Als gezin vinden we het sowieso heel gezellig om samen de natuur in te gaan, zo zijn we pas op een Wildpluk Safari geweest. Dit was al zo leuk om een keer te doen. Ook zijn er natuurlijk veel leuke natuurspeeltuinen te bezoeken of online een spoorzoektocht te vinden om samen met de kinderen te doen.

Ook bewegen in een minder ontspannen setting is goed mogelijk om samen te doen. Denk aan samen klusjes doen zoals met de kinderen de auto wassen, de hond uitlaten (moet je die wel hebben natuurlijk of lenen van de buren), tuinieren, boodschapjes doen op de fiets enz.

Beginnen met meer bewegen

Natuurlijk zijn dit geen vervangingen voor het echte sporten. Sporten in groepsverband of sporten voor de conditie zijn nog steeds belangrijk voor een gezond leven.

Maar er zijn situaties zoals bijvoorbeeld tijdens de maatregelen rondom Covid-19 of vlak na een bevalling of operatie die het lastig maken om regelmatig te sporten. Dan kan het goed zijn om te kijken wat je mogelijkheden zijn om toch aan de norm van het bewegen te komen.

Tips om het leuk te maken

Zoals al eerder gezegd, bewegen moet ook een beetje leuk gemaakt worden. Met wat creativiteit kun je dit al snel voor elkaar krijgen. Zo kun je tijdens het lopen luisteren naar muziek of een podcast. Kun je met kinderen een speur- of spoorzoektocht doen.

Ook thuis kun je het leuk maken, door bijvoorbeeld spelletjes te bedenken voor buiten, in de tuin of tijdens een wandeling.

Hopelijk heb je wat aan deze tips gehad. Of misschien heb je nog leuke tips. Laat ze weten in de comments, zo kunnen we elkaar helpen.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp

1 gedachte over “Bewegen is gezond: tips om meer te bewegen”

Plaats een reactie

logo header mamameteenblog.nll

Ook deze site gebruikt cookies voor een prettig gebruik.