fbpx

Zwangerschap en omega 3 vetzuren

Bij zwangerschap nummer 3 was ik helemaal het spoor bijster met betrekking tot wat ik wel of niet mocht eten. Amper 6 weken zwanger en ik las me alweer helemaal in de materie. Wat kon ik ook alweer allemaal verwachten en vooral wat mag ik ook alweer niet eten? Wat was er in die paar jaar een hoop veranderd. De lijst was alleen maar langer geworden met verboden voedingsmiddelen en toch waren er ook weer middelen vanaf gehaald. Het kon aan mijn hormonen liggen, maar ik vond het allemaal best verwarrend. Had ik het de vorige keer dan niet goed gedaan? Zelfs nu wanneer ik mijn vriendinnen om mij heen hoor over hun zwangerschap is het nog steeds allemaal een beetje warrig. Zeker met betrekking tot voedsel. Welke voedingsstoffen heb ik nu nodig, waar zit het in? Wel haring, geen haring, wel eieren, geen eieren en ga zo maar door.

zwangerschap-omega-3-vetzuren-mamameteenblog.nl_

Zo was daar ineens het bericht van NU.nl over het feit dat Omega-3-vetzuren eigenlijk helemaal niet goed zijn tijdens je zwangerschap. Waar zit dat allemaal ook alweer in, dacht ik bij mezelf? (vooral in vette vis)

Onderzoek naar Omega 3 vetzuren

In het onderzoek is terug te vinden dat een veranderde vetstofwisseling (bijvoorbeeld bij een verhoogde inname van omega 3 vetzuren) kan leiden tot een ophoping van vetten in de bloedcirculatie van de moeder. Dit zou dan de baby terecht kunnen komen, wat kan leiden tot een verhoogd risico op lipide(vet)stoornissen.

Na het lezen van het bericht van Nu.nl blijkt dat met name het te veel vetzuren te worden genoemd. Iets wat voor heel veel voedingsstoffen geldt en misschien wel met bijna alles in het leven. Te veel is tenslotte nooit goed.

Maar hoe weet je dan dat je niet te veel binnen krijgt? En hoeveel is teveel? Dat wordt helaas niet vermeld in het artikel. Maar bij een dagelijkse inname van 200 mg DHA in aanvulling op de ADH voor omega-3 vetzuren voor volwassenen (250 mg DHA en EPA) is het omega 3 vetzuur DHA goed voor de ontwikkeling van de hersenen en het gezichtsvermogen van de baby. Dit wordt onderstreept door de EFSA (European Food Safe Authority).

Ondertussen is ons voedsel in het Westen zo rijk gevarieerd dat het bijna onmogelijk lijkt om van elk product te weten wat de verhoudingen zijn van elke voedingsstof. Als het al duidelijk op de verpakking is vermeld. Dat maakt het ook lastig om bij elk product te bepalen of het goed voor je is of misschien genoeg voor die dag.

De juiste voedingsstoffen tijdens je zwangerschap

Gelukkig zijn er verschillende apps beschikbaar die je daarbij kunnen helpen, zoals de app van het voedingscentrum. Mocht je twijfelen of je bepaalde voedingsproducten wel of niet kunt eten, kun je altijd gebruik maken van de app. Maar vergeet ook niet je nuchtere boerenverstand te gebruiken.

Het kan makkelijker en slimmer zijn om gebruik te maken van een voedingssupplement wanneer je niet wekelijkse vette vis kunt of wilt eten. Zo kun je de omega 3 vetzuren online bestellen in capsule vorm en weet je meteen dat je de juiste hoeveelheden binnenkrijgt van een zeer goede kwaliteit.

Dat het belangrijk is om tijdens je zwangerschap op je voeding te letten hoeft niet meer genoemd te worden. Maar wat misschien wel genoemd mag worden is dat er wat meer aandacht besteed mag worden hoe je aan je aan de juiste voedingsstoffen komt.

Gebruik jij of heb jij ook voedingssupplementen gebruikt tijdens je zwangerschap?

Een reactie plaatsen

Lees vorig bericht:
schoenen in te lopen mamameteenblog.nl
Tips om sneller je schoenen in te lopen

Voor dat leuke feestje of bruiloft snel nog even mooie, leren schoenen gekocht? En nu spijt dat je niet de...

Sluiten