Lekkende darm: wat is het en hoe pak je het aan?

Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen

Al sinds mijn jeugd ben ik bekend met buikklachten. Na (heel) veel onderzoeken en ingrepen als volwassenen heb ik eindelijk een diagnose. Dat is fijn want nu heb ik handvaten hoe ik hier mee moet omgaan. In dit artikel wordt gesproken over een andere aandoening van de darmen. Ben je bekend met buikklachten?  Heb jij regelmatig last van buikpijn of een opgezette buik? Mogelijk heb je een lekkende darm (leaky gut). Wat is een lekkende darm precies en wat kun je er zelf aan doen?

klachten darmen of leaky gut mamameteenblog.nl

Naast maag- en darmklachten ‒zoals een opgeblazen gevoel en prikkelbare darmen ‒ kan een lekkende darm voor allerlei andere klachten zorgen. Denk aan:

  • Hoofdpijn
  • Acne en rosacea
  • Bacteriële infectie
  • Trage stofwisseling
  • Voedselallergie
  • Laag energiepeil
  • Gewrichtspijn
  • Schildklieraandoening
  • Auto-immuunziekte

Het lijkt erop dat zelfs depressie samenhangt met een lekkende darm. Maar wat is een leaky gut eigenlijk?

Wat is een lekkende darm?

Het woord zegt het eigenlijk al: bij een lekkende darmlekken er onverteerde voedingsstoffen door kleine gaatjes in je darmen. Deze komen in je bloed terecht en veroorzaken zo een allergische reactie. Dat hoeft niet meteen te leiden tot uitslag over je hele lijf, maar wel tot vervelende klachten.

Hoe kom je aan een lekkende darm?

Een lekkende darm kun je krijgen door stress, topsportprestaties of een verkeerd eetpatroon. Zo kunnen er voedingsmiddelen in je dieet zitten die je darmwand kunnen aantasten. Denk aan:

  • Melk
  • Gluten
  • Voedsel met veel lectines, zoals graan, nachtschaden en peulvruchten

Genetisch gemanipuleerde planten kunnen verrijkt zijn met lectines. Deze stofjes zijn in feite de afweerstoffen van planten, die ervoor moeten zorgen dat ze niet opgegeten worden.

Suiker veroorzaakt geen lekkende darm, maar is nu niet bepaald goed voor je darmen. De slechte bacteriën in je darmen zijn er namelijk dol op. Hierdoor raken aangedane darmen nog meer uit balans. En ook je hormonen! Lees in dit artikel meer over je hormonen in balans houden. 

Wat kun je zelf doen tegen een lekkende darm?

Als je een lekkende darm wilt aanpakken, is het belangrijk om stress zoveel mogelijk te vermijden, op een relaxte manier te bewegen en alle voedingsmiddelen te schrappen die een lekkende darm veroorzaken.

Dat betekent voorlopig even geen genetisch gemanipuleerde ingrediënten, graan, peulvruchten en melk meer voor jou (A2 melk kun je waarschijnlijk wel drinken als je tegen lactose kunt). Ook suiker kun je beter laten staan om je darmen te ontlasten. Om dezelfde reden eet je het beste niet meer dan 1-2 stuks (gedroogd) fruit per dag.

Sommige mensen zijn gevoelig voor nachtschaden (tomaat, paprika, aardappel, peper en aubergine). Heb jij klachten na het eten van deze groenten, laat ze dan een aantal weken staan. Misschien goed om te weten dat ook superfoods ‒ zoals goji-bessen en Kaapse goudbes ‒ klachten kunnen geven. Ze behoren namelijk ook tot de nachtschaden-familie. In dat geval schrappen dus!

Dit doet je darmen goed

Naast voedingsmiddelen schrappen, kun je voedingsmiddelen in je eetpatroon opnemen die je darmen goed doen, zoals:

  • Verse groenten
  • Yoghurt
  • Rauwe kaas (bevat nog alle gezonde voedingsstoffen die de eiwitten helpen verteren)
  • Avocado
  • Wild gevangen zalm
  • Lamsvlees
  • Grasgevoerd rundvlees
  • Kokosolie
  • Olijfolie extra vierge
  • Eieren

Zo kom je van een lekkende darm af

Om je darmwand te helpen herstellen én meteen te zorgen voor gezonde darmbacteriën, kun je onder andere deze voedingsmiddelen aan je dieet toevoegen:

  • Bietjes
  • Zuurkool
  • Bottenbouillon (bone broth)
  • Kefir
  • Ananas
  • Papaja
  • Zoethout

Deze etenswaren bevatten ofwel gezonde darmbacteriën (probiotica) ofwel stoffen die heilzaam zijn voor je darmwand.

Mag je helemaal geen granen eten?

Het kan zijn dat je darmen glutenvrije granen verdragen, zoals haver, quinoa en gierst. Deze granen zijn bovendien koolhydraatarm, wat gezond is voor je gewicht (lees deze bron voor meer informatie). Checkwel even of de haver ook echt glutenvrij is, want deze komt vaak uit fabrieken waar tarwe wordt verwerkt.

Het kan ook helpen om granen eerst te fermenteren of tel aten kiemen voordat je ze eet. Mogelijk kun je dus prima kiemen en zuurdesembrood eten. Als je klachten blijft houden bij het eten van graan, dan kan het helpen om deze een tijdje van je boodschappenlijstje te schrappen.

Vraag je je af wat je moet eten als je geen granen eet? Met amandelmeel kun je ook prima cake en brood bakken. Zo kun je toch lekker eten én tegelijkertijd goed voor je darmen zorgen.

Ik hoop dat dit artikel je helpt om wat te doen aan klachten door een lekkende darm. Ken jij nog meer voeding die goed is voor je darmen? Deel het hieronder in de reacties!

Afbeeldingen van Shutterstock.com/ Door Komsan Loonprom

Plaats een reactie

Lees vorig bericht:
tips fietsaccu mamameteenblog.nl
Hoe kan ik het beste omgaan met mijn fietsaccu?

Tegenwoordig is de e-bike bijna niet meer weg te denken uit het Nederlandse straatbeeld. Bijna één op de drie verkochte...

Sluiten