Familie B goes Suriname: week 1

Bol 7-daagse 2024Bol 7-daagse 2024

Last Updated on 4 mei 2023 by Barbara

Het verslag van Familie B goes Suriname week 1. Het gaat snel, deze vakantie naar Suriname. De eerste week zit er alweer ruim op. En wat een prachtig land. Overal mooie bomen en planten en we hebben al heel wat bijzondere dieren voorbij zien komen. Elke dag is een avontuur, zowel voor ons als de kinderen. Tijd om het allemaal op te gaan schrijven. En omdat we zoveel beleven, heb ik de vakantie in stukjes gebroken voor de artikelen, zodat er een leuk overzicht ontstaat om (terug) te lezen.

Familie B goes Suriname week 1  Mamameteenblog.nl

Familie B goes Suriname week 1: Dag 1: De reis naar Suriname

Family B goes Suriname vliegen Mamameteenblog

In het vorige artikel heb ik mijn gedachten gedeeld over de heenreis in het vliegtuig. Met drie kinderen ruim 9 uur vliegen; ik kon gewoon een blogartikel schrijven! Dat had ik van tevoren nooit kunnen bedenken.
Ik zag er stiekem best wel tegenop om te vliegen met mijn 3 koters. Alhoewel ik het wel vaker heb gedaan. Korte reizen binnen de EU, maar nooit langer dan 8 uur. En nooit met 3 kinderen. Hoe het uiteindelijk is gegaan kun je hier lezen: En zo begon onze reis naar Suriname.

Dag 2 Overbridge River Resort Suriname

De eerste ochtend, het is hier 5 uur vroeger in Suriname, werden we door vrienden die hier ook toevallig waren, gevraagd om mee te gaan naar Overbridge River Resort of White Beach. Dit zijn beiden Resort waar je heerlijk kunt vertoeven aan de Westoever van de Suriname rivier nabij het plaatsje Paranam en waar het beiden mogelijk is om een overnachting te boeken om te overnachten.

Family B Goes Suriname week 1 mamameteenblog.nl White Beach

We zijn uiteindelijk naar Overbridge geweest, wat ongeveer een uurtje rijden is vanuit Paramaribo. Een plek met veel zand aan het water; in het water is er een groot fijnmazig hek geplaatst, zodat je veilig kunt zwemmen in de Surinamerivier. De uitzichten over de rivier zijn adembenemend. Er vliegen allerlei soorten papegaaien rond en ook kun je er apen vinden, rondslingerend in de bomen. Helaas hebben we geen apen gezien die dag.

De sfeer is bijna alsof je op een tropisch eiland zit. Je kunt hier trouwens hele leuke ruime huisjes voor overnachting huren met heerlijk bedden en een airco.

Voor het park zelf betaal je wel een kleine entreeprijs en ook kun je er kleine hangmathutjes vinden met banken en tafels waar je heerlijk in je hangmat kunt liggen. Wel zelf meenemen die hangmat trouwens.

Bij het plaatselijke restaurantje kun je de lekkerste gerechten afhalen of je kunt er ook aan een tafeltje plaatsnemen.

Family B Goes Suriname week 1 mamameteenblog.nl white Beach hut

De kinderen hebben genoten, ze hebben gezwommen en gespeeld en in het riviertje achter ons hebben ze kikkervisjes gevangen.

Wat een heerlijke plek om te relaxen en bij te komen van de reis.

Dag 3: Paramaribo

Family B Goes Suriname week 1 mamameteenblog.nl bergendal

Vandaag zijn we Paramaribo gaan bezoeken. Na een bezoekje aan een collega van mijn lief, welke een bar heeft gekocht hier in de stad, zijn we doorgereden naar de HermitageMall, een overdekt winkelcentrum, met een grote schoenenwinkel met een indrukwekkende collectie Havaianas. Hier hebben we lekker rondgesnuffeld en onze slag geslagen.

Bij een lekker bakkie koffie werd het idee geopperd om richting het Brokopondo meer te gaan. Er kon via een familielid van vrienden een huisje gehuurd worden nabij Afobaka Dam. Een mooie uitvalsbasis voor de heren om te gaan vissen.
Waarna er dus ook direct visgerei moest worden aangeschaft! Op zoek dus naar hengels en haken. En dan naar huis om wat te eten en de tassen in te pakken, want morgen begint de trip naar het meer. Een ruim 1,5 uur rijden vanuit Paramaribo.

Gelukkig vielen we snel in slaap, want voor ons gevoel is het nog steeds 5 uur later!

Dag 4: Brokopondo meer

Na met vrienden en familie van vrienden te hebben afgesproken op een verzamelplaats, kon de reis naar het Brokopondo meer beginnen. In een stoet van 3 auto’s zijn we richting het meer gereden. Onderweg zijn we gestopt bij Berg en Dal Resort. Dit is een bijzondere plek waar je kunt sliden over de rivier aan een touw. Bij het restaurant kun je genieten van de Surinaamse keuken.

Family B Goes Suriname week 1 mamameteenblog.nl I
Familie B goes Suriname

Ook hier kun je leuke cabines huren, met veel luxe en comfort.

Op deze plek was het mogelijk om de hengel uit te gooien. Je begrijpt dat de heren dit niet konden laten. Het aas was brood, wat enkele kleine visjes opleverde, maar met de overgebleven kipnuggets van het kindermenu beten de Piranha’s meer dan goed.

De kinderen vonden dit ook leuk om te zien en waren ook best handig in het vissen. Er werd zelfs een Piranha gevangen!

Dus met een flinke Piranha rijker zijn we na de tussenstop doorgereden naar het huisje bij het meer. Hier hebben we ’s avonds de barbecue aangestoken en hebben we behalve de heerlijke kippetjes ook een lekkere Piranha gegrild.

Het recept kun je hier lezen.

Wat een bijzondere dieren hebben we al gezien, zoals de schildpad, maar ook een paar grote insecten. De spin hier op de grond leek heel erg dood te zijn, toen we later langs liepen had hij ineens zijn poot weer ingetrokken. De foto is trouwens behoorlijk ingezoomd, want te dicht bij komen kan gevaarlijk zijn, ook al lijkt hij dood. Oppassen dus!

Aangekomen bij het huisje was een zwembadje en hier hebben de kinderen heerlijk gespeeld, voor twee dagen lang. Wat een pret en gezelligheid. En een leuke ontmoeting met een snelle schildpad.

En na een gezellige avond met veel culinaire toppers zijn we gaan slapen.
Want de volgende ochtend is het tijd voor het visavontuur op het meer.

Family B Goes Suriname week 1 mamameteenblog.nl N

Dag 5 Familie B goes Suriname: Brokopondo

Family B Goes Suriname week 1 mamameteenblog.nl G

Al heel vroeg zijn de heren vertrokken naar het nabij gelegen vissersdorpje, en met een gehuurd bootje voeren zij het meer op. Het stuwmeer heeft nogal een surrealistisch beeld en de bomen die hier groeiden steken nog boven het water uit. Een mooi en bijzonder uitzicht geeft dit.

In de middag kwamen de heren met een grote grijns en een bak vol vis weer terug. Gevuld met Toekanari’s en Piranha’s, de vissen die veel voorkomen in het meer. Goed voor een flinke gevulde vriezer!

Na een heerlijk maaltijd met Pom en een lekkere kipbonenschotel van de vorige dag hebben we dag afgesloten en was het tijd om weer naar huis te gaan.

Family B Goes Suriname week 1 mamameteenblog.nl H

Moe en met een grijns op ons gezicht kwamen we weer terug op onze stek in Wanica, een groot district buiten Paramaribo, waar we een huisje hebben gehuurd. Wat is deze vakantie een feest. En wat ontmoeten we een hoop mensen.

Op naar een goede nachtrust, want de volgende dag een nieuw reisje met de auto naar het westen van Suriname bij de kust. Hier gaan we logeren in Nieuw Nickerie en gaan we de volgende dag een tochtje maken in het moeras: Bigi Pan. Het zal een bijzondere ontmoeting worden met een totaal andere omgeving van Suriname.

Dag 6: Nieuw Nickerie

Na een heerlijk rustige ochtend en een lekker ontbijt met gewoon brood en kaas, zijn we ons gaan voorbereiden op de tocht naar Nieuw Nickerie. Samen met onze vrienden, die hier familie hebben wonen, rijden we de ruim 3, 5 uur durende trip naar Nieuw Nickerie.

Onderweg hebben we ontzettend genoten van de bijzondere omgeving. Van jungle naar groene rijstvelden, van kleine dorpjes met huizen op palen tot moerasachtige gebieden. Overal zagen we vogels, grote, kleine. De Moerasbuizerd hebben we veel gezien. Een grote roofvogel die je in de lucht ziet vliegen of onderweg in de bomen ziet zitten.

Bij aankomst was het ver in de middag en hebben we, na de familie ontmoet te hebben, kennis gemaakt met ons logeeradres. Een zeer gastvrij Nederlands gezin met 2 kinderen. Na ons geïnstalleerd te hebben en te hebben genoten van een maaltijd met zijn allen hebben we de avond gezellig afgesloten met een drankje en veel geklets.

Had ik al gezegd dat we enorm genieten op deze reis Familie B goes Suriname?

Dag 7: Bigi Pan

Family B Goes Suriname week 1 mamameteenblog.nl B

Na een koele nacht, dankzij de airco die we hier tot nu toe elke nacht tot onze beschikking hebben gehad, was het tijd om ons klaar te maken voor de trip naar Bigi Pan. Een dagtrip met een bootje door het moeras richting een groot wijde waterplas, waar een groot huis op palen stond in het water. Genoeg ruimte voor iedereen. Ook op deze plek is het mogelijk om een nacht door te brengen. Hier hebben we niet voor gekozen, omdat het toch lastig is om onze 3-jarige peuter de hele dag in een zwemvest rond te laten lopen.

Family B Goes Suriname week 1 mamameteenblog.nl F

Nadat we zijn aangekomen op deze plek hebben we kort wat snackjes genuttigd en een frisse plons genomen. Daarna zijn we weer in de boot gestapt en gingen we de visnetten uithangen voor de lunch. De vis hapte natuurlijk niet meteen, daar moesten we even op wachten  en in de tussentijd zijn we met de boot richting de zee gevaren. Hier hebben we ruim een uur over het strand gelopen en veel schatten verzameld.

Family B Goes Suriname week 1 mamameteenblog.nl C

We ontdekten de modderkruipers in zee en de vele mooie schelpen. Ook de grote hut in het water op palen werd onderzocht. Een plek uit de film Robinson Crusoe.

Bij het terugvaren hebben we de netten opgehaald. Helaas hebben we hier niet veel vis gevangen. De krabben hebben de vissen al half opgegeten. Gelukkig is er genoeg eten meegenomen en hebben we gesmuld van een lekkere roti.

Na een prachtige terugtocht in de bootjes door het moeras en de jungle zijn we aangekomen bij de auto. Na een gezellige maaltijd op ons logeeradres en het bekijken van de vele mooie foto’s, hebben we nog een fijne avond gehad.

Wat zal de volgende dag ons brengen, op deze reis?

Familie B goes Suriname

Voor meer foto’s en avonturen kun je ons volgen op Instagram.

1 gedachte over “Familie B goes Suriname: week 1”